Alla ekonomiska argument talar för en omställning - men….

Och vi får det belagt i svart på vitt i rapporten från The New Climate Economy inför FNs möte om klimatfrågorna nästa vecka. Rapporten är sammanställd och vidimerad av tunga namn som till exempel Nicholas Stern.

Den visar också att klimatåtgärderna går att förena med ekonomisk tillväxt om man bara ser till att det inte är vilken tillväxt som helst utan har ett innehåll och en kvalitet.

Det är bra att se det belagt - igen. Men hur stor är sannolikheten att världens ledare lyssnar och agerar? Chansen må vara större när rapporten kommer från personer de känner än från ideella organisationer men vilken sorts kalkyler/överväganden gör våra ledare egentligen?

Rapporten visar till exempel att nedsmutsad luft har ett pris ifråga om sjukdomar och för tidig död (se bild nedan). Vi vet visserligen att livet inte går ut på att ha mest prylar när man dör, men Francois Sagan sade att hon hellre grät i en Jaguar än på en buss. Kan det då hjälpa med BRT (Bus Rapid Transit) system som rapporten föreslår?

image

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv