BIT för bättre bett

Behavioural Insight Team, BIT, eller som det också kallas “The nudge Unit” är Britternas svar på USAs OIRA, en funktion som är skapad för att hjälpa till att göra lagar och regleringar mera effektiva. Verksamheten är, som namnet antyder, baserad på de insikter som vunnits inom forskningen kring beteendeekonomin. Richard Thaler beskriver tillkomsten av BIT i ett kapitel i sin nya bok “Misbehaving”.

Där beskriver han att de två viktigaste komponenterna i arbetet är:
1. If you want to encourage someone to do something - Make it easy
2. We can’t do evidence-based policy without evidence

Britterna har tagit detta till sig och samlat ett antal förslag och idéer till hur man skulle kunna omsätta dessa regler på området effektivare energianvändning.

1. A trial to test the effectiveness of offering upfront incentives to encourage the uptake of energy efficiency products including a month’s holiday from council tax payments and the offer of a voucher for goods and services.
2.A trial to test the impact of offering green products at a discount for collective purchasing and the effect of removing the hassle factor of loft clearance.
3.A trial to test the impact of offering community rewards for the take-up of the Green Deal.
4.A trial of how behavioural feedback, including consumption comparisons, can help consumers with smart meters to save energy.
5.A trial to test the impact of framing cost savings of making energy efficiency improvements over one, three and five years, using Homebase’s home energy audit as a template

När får vi ett svenskt BIT? wink Det brådskar på flera områden! Idag matas vi bara med ständiga utsagor både från politiker och tjänstemän om hur “marknaden” på något mirakulöst sätt ställer allt till rätta.

 

IEAs Sustainable Development Scenario. Ett genombrott

IEA presenterar ett nytt grepp i årets World Energy Outlook, WEO, med sitt Sustainable Development Scenario, SDS (se också bild 1 nedan), som de motiverar så här:

(The) approach of treating individual policy goals in isolation has limitations. The 17 SDGs of the 2030 Agenda for Sustainable Development formally came into force in 2016. The SDGs, for the first time, integrated multiple policy objectives, recognising, for example, that ending poverty must go hand-in-hand with strategies that build economic growth and address a range of social needs, while also tackling climate change and strengthening environmental protection. Just a few months later, in November 2016, the Paris Agreement entered into force, and around 170 countries have now ratified it. It builds on the NDCs offered by those countries, primarily to address climate change, though many countries put their contribution in the context of other policy goals, including ending poverty or reducing air pollution.

There is a clear need to shift towards integrated policy-making.

Detta scenario ersätter det gamla “450 ppm"scenariot eller “2DS"senariot som de använde för att visa hur långt man borde gå för att klara klimatmålet enbart. Däremot kontratserar de det nya emot det traditionella “New Policies” scenariot som visar vart vi är på väg enbart med de beslut som fattats i världens olika hörn. Och som synes i bild 2 är det fortfarande energieffektvisering som är det stora numret för att klara världens behov av förbättring.

Och att klara uppgiften fordrar en ökad investeringstakt på alla fronter, se bild 3, (utom fossilsidan där man sparar ordentligt, se bild 4.

Läs mer

Månadsindelade arkiv