Det blir ett direktiv (om än fösvagat)

Ordförandelandet Danmark och EU-Parlamentets representant Claude Turmes har kämpat ned en stor del av motståndet från en majoritet av medlemsländerna. Förhoppningsvis på ett sådant sätt att de så småningom förmår uppskatta fördelarna med att minska kostnader, miljökonsekvenser och energiberoende samt ökad konkurrenskraft och nya jobb.

Och kanske skall de en dag beklaga sig precis som de om vilka Henrik den V säger (enligt Shakespeare):
And gentlemen in England now-a-bed
Shall think themselves accurs’d they were not here,
And hold their manhoods cheap whiles any speaks
That fought with us upon Saint Crispin’s day
.

Men det är som vi alla vet inte “over till the fat lady sings”, och det sker när direktivet implementeras i medlemsländerna. Så nu gäller det oss alla att bevaka de olika delmomenten vilka är följande:

The proposal covers the entire energy chain from generation and transmission to end use. The main provisions deal with:
* renovation of public buildings (Art. 4),
* public procurement (Art. 5),
* energy efficiency obligations schemes (Art. 6),
* energy audits (Art. 7),
* metering and billing (Art. 8),
* CHP and DHC4 (Art. 10) and
* efficiency of transmission networks (Art. 12).

Looking inter alia at avoided costs for infrastructure developments, the economic impact of the EED is assessed by the Commission to be positive with an annual average reduction in overall spending on energy of about 20 billion Euros. A substantial increase in net employment and GDP as well as reduced fuel expenditure is also expected.

IEAs Sustainable Development Scenario. Ett genombrott

IEA presenterar ett nytt grepp i årets World Energy Outlook, WEO, med sitt Sustainable Development Scenario, SDS (se också bild 1 nedan), som de motiverar så här:

(The) approach of treating individual policy goals in isolation has limitations. The 17 SDGs of the 2030 Agenda for Sustainable Development formally came into force in 2016. The SDGs, for the first time, integrated multiple policy objectives, recognising, for example, that ending poverty must go hand-in-hand with strategies that build economic growth and address a range of social needs, while also tackling climate change and strengthening environmental protection. Just a few months later, in November 2016, the Paris Agreement entered into force, and around 170 countries have now ratified it. It builds on the NDCs offered by those countries, primarily to address climate change, though many countries put their contribution in the context of other policy goals, including ending poverty or reducing air pollution.

There is a clear need to shift towards integrated policy-making.

Detta scenario ersätter det gamla “450 ppm"scenariot eller “2DS"senariot som de använde för att visa hur långt man borde gå för att klara klimatmålet enbart. Däremot kontratserar de det nya emot det traditionella “New Policies” scenariot som visar vart vi är på väg enbart med de beslut som fattats i världens olika hörn. Och som synes i bild 2 är det fortfarande energieffektvisering som är det stora numret för att klara världens behov av förbättring.

Och att klara uppgiften fordrar en ökad investeringstakt på alla fronter, se bild 3, (utom fossilsidan där man sparar ordentligt, se bild 4.

Läs mer

Månadsindelade arkiv