Energieffektvitet det första bränslet

Så sades det när man för några månader sedan lanserade en framtida Europeisk Energiunion. Men sedan har det varit tyst om hur detta skulle se ut och gå till. Av naturliga skäl eftersom det tar lite tid att sätta ihop ett fungerande program av sådan dignitet. Ambitionen är dock tydlig:

’‘It is necessary to fundamentally rethink energy efficiency and treat it as an energy source in its own right, representing the value of energy saved. As part of the market design review, the Commission will ensure that energy efficiency and demand side response can compete on equal terms with generation capacity.’‘

A Framework Strategy for a Resilient Energy Union with a Forward-Looking Climate Change Policy Energy Union Package, COM(2015) 80 final

Men därför är det också viktigt att vi nu får en rapport från ett av EUs forskningsorgan JRC med titeln “Securing Energy Efficiency to Secure the Energy Union”. En rapport som dessutom inleds med ett förord av ingen mindre än Nicholas Stern.

Rapporten ger också några ledtrådar om vad som behöver göras, till exempel:
* A framework for De-risking Energy Efficiency Investments (DEEI) is needed to ensure that energy saving compete on equal terms with generation capacity Så att investerare kan förstå att pengarna gör mer nytta och minst lika bra avkastning när man satsar på effektvisering-
* Investing in the development and deployment of low-carbon technologies should enhance the competitiveness of EU industry. Så vi kan göra klart att minskning av energianvändningen när onödiga förluster tas bort inte minskar välfärden utan ÖKAR den.

Resultatet när man lever upp till deklarationerna om att göra effektvisering till första bränslet ses i figuren nedan.

 

 

image

IEAs Sustainable Development Scenario. Ett genombrott

IEA presenterar ett nytt grepp i årets World Energy Outlook, WEO, med sitt Sustainable Development Scenario, SDS (se också bild 1 nedan), som de motiverar så här:

(The) approach of treating individual policy goals in isolation has limitations. The 17 SDGs of the 2030 Agenda for Sustainable Development formally came into force in 2016. The SDGs, for the first time, integrated multiple policy objectives, recognising, for example, that ending poverty must go hand-in-hand with strategies that build economic growth and address a range of social needs, while also tackling climate change and strengthening environmental protection. Just a few months later, in November 2016, the Paris Agreement entered into force, and around 170 countries have now ratified it. It builds on the NDCs offered by those countries, primarily to address climate change, though many countries put their contribution in the context of other policy goals, including ending poverty or reducing air pollution.

There is a clear need to shift towards integrated policy-making.

Detta scenario ersätter det gamla “450 ppm"scenariot eller “2DS"senariot som de använde för att visa hur långt man borde gå för att klara klimatmålet enbart. Däremot kontratserar de det nya emot det traditionella “New Policies” scenariot som visar vart vi är på väg enbart med de beslut som fattats i världens olika hörn. Och som synes i bild 2 är det fortfarande energieffektvisering som är det stora numret för att klara världens behov av förbättring.

Och att klara uppgiften fordrar en ökad investeringstakt på alla fronter, se bild 3, (utom fossilsidan där man sparar ordentligt, se bild 4.

Läs mer

Månadsindelade arkiv