Energiföretag söker VD

Snart kommer väl sökandet efter direktör för Vattenfall att bli en realityshow på TV. Men är det verkligen VDn som är problemet? Är det inte affärsidén det som saknas mest? Har inte de båda senaste i VD-raden just gjort det som ägaren bad dem om? De skulle bli precis som andra Europeiska bolag - fast större. Är det VDs fel att ägaren ger luddiga instruktioner eller rentav är andligen frånvarande?

Vore det inte värt att försöka se vad ett tongivande och skapande företag behöver göra genom att titta i Accentures handbok kallad “A Survival Guide to the Evolving Energy Marketplace”. Flera av kapitlen där kan användas som underlag både för grovsållningen och anställningsintervjuerna. Som det heter i introduktionen:

The handbook is designed to offer energy providers fresh ideas and actionable insights that help to frame the journey ahead and inspire dynamic new approaches to succeed in the evolving energy marketplace.

Hur denna nya dynamik på marknaden ser ut visar de i bilden nedan. Det är ingen lätt uppgift för en VD men den blir inte lättare om ägaren blundar för att denna förändring är på gång vare sig man vill eller ej och istället mumlar vidare.

image

Ordet för morgondagen måste vara RE-

För några år sedan sade EU om energieffektvisering att vi måste grundligt “tänka om” när det gäller energieffektvisering och göra den åtgärden till högsta prioritet (fundamentally rethinking energy efficiency). Sedan har det inte blivit särskilt mycket verkstad - tyvärr!

Men behovet av omtänkande (rethinking) blir alltmer akut. The Guardian skriver med utgångspunkt om hur elektronikskrot hamnar i Afrikas fattigaste länder som sopor att “Reduce, reuse, reboot: why electronic recycling must up its game”. Och sätter därmed fingret på en öm punkt, det fullständigt ohållbara i att vi producerar och slänger på det sätt vi gör. Sedan överlåter vi åt andra (fattigare) och åt framtiden att ta hand om “skiten”!  angry

Låt oss gå hem och göra OM och göra rätt! RE-do!

Läs mer

Månadsindelade arkiv