Flexibilitet kostar (mindre (och mindre))

CPI, Climate Policy Initative, har räknat på hur man åstadkommer flexibilitet i elsystem med förnybar energi i olika delar av världen. Och det korta beskedet är att det är och blir billigare än att konstruera traditionella system baserat på fossila bränslen eller kärnkraft (se bild nedan).

Det fordrar emellertid att man just nu ser utsläppen som en kostnad och det är väl osäkert om gänget kring USAs så kallade president har en sådan inställning.

The maximum cost of a near-total renewable energybased system is cost competitive today compared with a gas-based system with a $50/tonne carbon price - by 2030 it will be cost-competitive even without a carbon price.

Rapporten visar också att Norden ligger bäst till när det gäller att få till stånd flexibilitet och hur den bidrar till olika värden i systemet.

image

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv