Hur då gå före?

Klimatfrågan är imperativ. De förändringar som behöver göras är inte en fråga om OM utan om NÄR. Och svaret är NU! Det finns ändå de som tillåter sig att diskutera om man skall gå före! För att motivera denna senfärdighet har expertgruppen för miljöstudier låtit göra en granskning av den s.k. Porterhypotesen. Denna innebär att det kan finnas, särskilt på miljöområdet, anledning att ålägga industrin restriktioner för att förbättra miljön, och att dessa restriktioner kan sporra till sådana innovationer att företagen också kan vinna i konkurrenskraft. Porter konstaterar att företagen lever i en dynamisk värld som fordrar att deras produkter och processer hela tiden utvecklas samt att det inte är troligt att de producerar på ett optimalt sätt i varje ögonblick. Det finns alltså så kallade vinn-vinn situationer.

Ett antal dokument har emellertid kommit från regeringskansliet och som argumenterar för återhållsamhet. Senast kom det från vetenskapliga rådet för klimatfrågor. En åsikt som, visar SNF, har både politisk innebörd och (o)praktiska konsekvenser.

Vinn-vinn situationerna konstateras lätt i samhället särskilt när det gäller energianvändning och EU har i sin Aktionsplan bedömt att den kostnadseffektiva sparpotentialen (som alla tjänar på att genomföra) är närmare 30 än 20%. Men någon i Sverige tycks vilja ha ett alibi för att hålla igen och inte “gå före”! - Hur då gå före när alla måste gå?! Som Gorbachev konstaterade - “Historien förlåter inte den som kommer försent”

 

 

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv