Holland(e) räddar Effektiviseringsdirektivet!?

La France favorable à un accord en première lecture ambitieux sur la directive efficacité énergétique.

Detta Franska uttalande, säger vissa bedömare, leder till att vi får ett direktiv som inte är helt urvattnat utan tvärtom har en hel del skarpa åtgärder såsom ökad renoveringstakt av byggnadsbeståndet och “vita certifikat” som innebär att energiföretagen aktiveras för att effektivisera.

Konsekvenserna blir att med en investering på 24 miljarder Euro per år kommer Europa att tjäna 44 miljarder per år och skapa 400 000 nya jobb. Det gamla ordstävet som säger att “när det regnar manna från himlen så har den fattige ingen sked” borde nog ändras till “när det regnar manna från himlen så blir den snåle ännu snålare”. Och det verkar som om finansminstrarna är de snålaste av dem alla.

Till motståndarna hör nämligen, säger bedömarna, finansministrarna i alla länder och vissa har varit mera envetna än andra. Till dem hör Tyskland vilket är ägnat att förvåna eftersom man rimligen i högre grad än andra länder behöver effektivisera för att klara av sitt beslut att skippa kärnkraften.

Sedan är kanske inte den nye franske presidenten, Hollande, så mycket inblandad i just den här frågan men visst har hans plats på scenen ändrat mångas sätt att se på hur ekonomin bäst utvecklas. Med snålhet eller med insatser.

Just nu ser det ut som om ett antal länder genom att rösta nej eller avstå kan blockera hela ärendet. Dessa länder är enligt uppgift Storbritannien, Tyskland, Spanien, Slovakien och Portugal. Det spekuleras emellertid om att De båda första kommer att ändra sig i sista minuten och då går det vägen. Dock inte hela vägen till 20% utan bara till 3/4 alltså 15%.

IEAs Sustainable Development Scenario. Ett genombrott

IEA presenterar ett nytt grepp i Ärets World Energy Outlook, WEO, med sitt Sustainable Development Scenario, SDS (se ocksÄ bild 1 nedan), som de motiverar sÄ hÀr:

(The) approach of treating individual policy goals in isolation has limitations. The 17 SDGs of the 2030 Agenda for Sustainable Development formally came into force in 2016. The SDGs, for the first time, integrated multiple policy objectives, recognising, for example, that ending poverty must go hand-in-hand with strategies that build economic growth and address a range of social needs, while also tackling climate change and strengthening environmental protection. Just a few months later, in November 2016, the Paris Agreement entered into force, and around 170 countries have now ratified it. It builds on the NDCs offered by those countries, primarily to address climate change, though many countries put their contribution in the context of other policy goals, including ending poverty or reducing air pollution.

There is a clear need to shift towards integrated policy-making.

Detta scenario ersĂ€tter det gamla “450 ppm"scenariot eller “2DS"senariot som de anvĂ€nde för att visa hur lĂ„ngt man borde gĂ„ för att klara klimatmĂ„let enbart. DĂ€remot kontratserar de det nya emot det traditionella “New Policies” scenariot som visar vart vi Ă€r pĂ„ vĂ€g enbart med de beslut som fattats i vĂ€rldens olika hörn. Och som synes i bild 2 Ă€r det fortfarande energieffektvisering som Ă€r det stora numret för att klara vĂ€rldens behov av förbĂ€ttring.

Och att klara uppgiften fordrar en ökad investeringstakt pÄ alla fronter, se bild 3, (utom fossilsidan dÀr man sparar ordentligt, se bild 4.

Läs mer

Månadsindelade arkiv