Klimatpolitik som snöplog

Sverige har presenterat sitt förslag till hur utsläppsrätterna skall fördelas i nästa handelsperiod 2008-2012. Den är säkert helt enligt reglerna och oklanderlig ur den synpunkten, men när man tittar på staplar och tabeller så blir det tydligt att vi bara skjuter ett problem framför oss. Ett problem som ingen törs ta itu med på allvar. Som en snöplog där vi till sist kör fast.

Det finns många bedömningar som snarare visar på att den tid vi har på oss att lösa klimatproblement krymper rasande fort. Kanske bara 10 år innan något avgörande steg skall ha tagits. Fram till 2012 har vi förbrukat mer än hälften av den tiden. Och då kommer Sverige att ligga på en utsläppsnivå som är över den vi hade år 2000. Vi sitter fast i drivan!

I Storbritannien har man utsett en särskild klimatambassadör, John Ashton, som säger att klimatfrågornas komplexa följdverkningar är så allvarliga att vi inte får sky några kostnader.

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv