Koldioxidinfångning ett fåfängt hopp

..säger Greenpeace som gjort en rapport om tekniken (Carbon Cature and Storage, CCS). Låt oss hoppas att de har fel, men frågeställningarna är mycket relevanta. Framförallt gäller det om den överhuvudtaget hinner utvecklas i tid, men även om kostnaderna kan bli försvarbara. Och det är ändå under förutsättning att det fungerar vilket inte är säkert. I EU-Parlamentet har väckts ett förslag som lite liknar teknikupphandling genom att man vill ge extra belöningar till de företag som är tidigt ute med CCS-tekniken och får den att fungera! Klart intressant eftersom kolkraften kommer att vara viktig i många andra länder vare sig vi vill eller inte.

Det skall ändå inte uteslutas att det vore bättre att satsa på att havsbaserad vind och solceller kan utvecklas snabbare genom sådana volymsökningar på marknaden som SHELL projicerar i sina studier. Om vi nu kan överse med att det skulle gynna norska företag!?

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv