Lönsamhet är lätt, men var finns stålarna?

Vi har lätt att bevisa att effektivisering är lönsamt men vi har svårare att få finansiärerena att satsa på våra projekt. Vid ett sidoevenemang till FNs session om uthållig utveckling hade man tussat samman folk från finansvärlden, effektiviseringsexperter och policy-makare till en lyckad cocktail. Presentationerna är väl värda att skumma igenom eftersom de både ger många uppslag och idéer och en helt aktuell bild av vad som sker bl.a. i många utvecklingsländer.

Många av dessa länder är extremt beroende av effektivisering för att kunna ens komma inärheten av sina utvecklingsmål, t.ex Kina, Sydafrika och ASEAN-länderna.

Rapporten från grupparbetet om Policy och Market Transformation bör dock undvikas eftersom den är generande dålig. En av förklaringarna är att den leddes av en person från US State Department och hade ett heltigenom USA-perspektiv på hela den övriga världen. Det fanns nog ingen värld på andra sidan Wisconsin!?

En luftig Norgehistoria eller visionÀrt nytÀnkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras pĂ„ el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit nÄgra inledande steg och bestÀllt ett prototypplan frÄn Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som Ă€gnar sog Ă„t att skriva populĂ€rvetenskapligt Ă€r inte helt sĂ€kra pĂ„ att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag nĂ€r alla tidningar luftar sin klimatĂ„ngest och riktar den sĂ€rskilt mot flygresorna kan detta vara nĂ„got att Ă€gna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS pĂ„ norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv