Ny solteknik illustrerar marknadens lärande

Det är lätt att visa lärkurvans princip (se bild 1 nedan) och diskutera kring fenomenet i analyser. Ny teknik blir billigare när volymen ökar på marknaden. Inte i första hand p.g.a. skaleffekter i tillverkningen utan p.g.a. att en växande marknad lockar fram nya entreprenörer och nya idéer. För solcellsteknik (PV) är den s.k. lärhasigheten väl dokumenterad. Men ofta är det svårare att visualisera vad det är som händer med produkterna i verkligheten.

En uppfattning kan man dock få i den artikel i The Economist där man presenterar “upplåsbara” solballonger! Företaget bakom idén, Cool Earth, har en riktigt spännande variant!

Hela marknaden för förnybar energi växer så det knakar enligt en bedömning som gjorts av Clean Edge och som Deutsche Bank tagit till sig. För biobränsle, vind och sol rör det sig om 3 till 5 fördubblingar av den ackumulerade volymen de närmaste 10 åren, se bild 2 nedan.

image
BILD 1

————————————————

image
BILD 2

Davos Ă€r inte bara “fat cats”

Det spekuleras varför Trump Äker till mötet i Davos och tar med sig en delegation pÄ 1500 personer. Den mest troliga förklaringen Àr att han hört att det finns gott om miljardÀrer pÄ plats och att han tror att det ett möte dÀr de vettlöst rika (fat cats) jÀmför hur rika de Àr.

Lyckligtvis det (inte det enda) de gör. Varje Ă„r presenteras nĂ„gra riktigt intressanta rapporter varav nĂ„gra handlar om energi och miljö. Euractiv berĂ€ttar om att nĂ„gra av de ledande storföretagen vĂ€ljer att visa upp att de satsar pĂ„ uthĂ„llig energi “Multinationals line up to claim 100% green power label

Den baseras pÄ en rapport frÄn RE100 dÀr man visar att allt fler företag gör sÄdana satsningar och (viktigast) vilka tankar de har bakom sina ÄtgÀrder. Intressant att se hur olika sektorer framskrider (se bild nedan).

Kan man hoppas pÄ att till nÀsta Davosmöte nÄgon presenterar 100+ rapporten dÀr man ocksÄ tar med dessa företags satsningar pÄ effektvisering, dvs PLUS!? cheese

Läs mer

Månadsindelade arkiv