I mitt första möte med energibranschen som anställd pÃ¥ ett elverk fanns det inga kunder! När vi gjorde vÃ¥ra beräkningar för elnäten talade vi om “belastningar” inte kunder! Och sÃ¥ sent som pÃ¥ 80-talet kunde en “kunds” önskan om ändrad leverans bemötas med ett meddelande om att de fick vänta tills vi var färdiga med vÃ¥r planering, “kanske om ett Ã¥r eller sÃ¥”.
En hel del har ändrats sedan dess. Inte främst beroende pÃ¥ ökat servicemedvetande eller avregleringar utan främst pÃ¥ teknikutvecklingen. Kunderna har flera valmöjligheter (effektvisering, egen produktion, andra energislag, insikter om systemen etc) vilket gör dem mera “krävande”. Detta kommer att sätta sina spÃ¥r ocksÃ¥ i de regleringar som behövs pÃ¥ energimarknaderna. E3G har studerat detta i en rapport “INFRASTRUCTURE FOR A CHANGING ENERGY SYSTEM”.
De visar vilka tekniska och omgivningsförutsättningar som behöver beaktas:
Decarbonisation: a shift in focus from marginal emissions reductions to a fully zero-carbon economy by mid-century limits potential for unabated fossil fuel infrastructure and requires investment to integrate renewable resources.
Decentralisation: increasing generation and flexible demand resources at local level mean distribution grids are of increasing European significance.
Digitalisation: advanced use of data, analytics and connectivity can reshape energy consumption and change the way energy networks are used.
Sector coupling: electrification of heat and transport offers both a burden and an opportunity for power networks. New approaches will be needed to address the changing patterns of demand.
I framtiden behöver inte bara kundernas intressen hanteras utan även samhällets och miljöns. Hur detta spelar in på till exempel energisäkerheten visar de i en figur (se nedan).
Skrivet av Hans Nilsson, 2017-12-15.
(0) Kommentarer • Permalink