Den så kallade beteendeekonomin ger oss ett handtag för att utforma en politik och åtgärder som leder till ett mera uthålligt energisystem baserat på effektvisering och förnybar energi. Men vi behöver lära oss mera om hur detta skulle kunna göras i vardaglig gärning.
Vissa anser att sÃ¥dana Ã¥tgärder är självklara och det kan man förstÃ¥s säga. En del av kunskapen ligger djupt i vÃ¥rt folkliga medvetande och Ã¥terspeglas bland annat i vÃ¥ra ordsprÃ¥k! Men det innebär inte för den skull att det leder till politiska Ã¥tgärder utan är nÃ¥got som vi mÃ¥ste göra troligt och hanterbart, till exempel med “knuffar” (nudges), se bild nedan.
Här är några av mina egna bidrag för att göra självklarheterna ännu klarare :
* Advocating energy efficiency with a proverbial approach
* Understanding and addressing the client’s needs: how can we frame energy efficiency?
* Being human is a market failure
* Fundamentally rethinking efficiency to mobilise efficiency providers
* We have the facts, but … what is the story?
Skrivet av Hans Nilsson, 2017-10-26.
(0) Kommentarer • Permalink