Resultatet syns i betraktarens öga.

Vad var det som hände i Bryssel (och i Poznan) när man förhandlade om klimatpaketet och om det avtal som skall stadfästas i Köpenhamn nästa år? Var det en strålande succé? Ja - så låter det från de regeringsföreträdarna. Eller vad det ett praktfiasko? Ja - så säger miljörörelsens bedömare.

Kommissionsordförande Barroso var utom sig av förtjusning och utmanade USA att följa efter med orden “Yes you can”. Om han talade till Georg W. så var det väl funnet, men om han talade till Barack Obama så var det kanske lite oförsiktigt. Vi vet inte exakt vad som kommer att hända i USA, men där har man gjort tydliga kopplingar mellan behovet av omstrukturerad industri och energi/klimat. EU-kommissionen har visat samma insikt men har inte lyckats få medlemsstaterna med. EU och även Sverige berömmer sig av manövern att köpa sig fri från egna åtgärder genom att satsa i U-länderna istället. Under påståendet att detta skulle vara billigare och gagna båda parter. En linje som starkt betvivlas av Institutet för Tillväxtpolitiska studier, ITPS.

Så var det en succé eller vad? Resultatet går bäst att avläsa inte bland dem som var där utan bland dem som värderar det utifrån, betraktarna, därför det är där Europas trovärdighet avgörs. I USA och Kina är pressen inte särdeles imponerad och man noterar noga alla undantag som finns. Måhända för eget bruk och i så fall har EU lagt ribban lågt.

Produkt- och installationsdesign för energieffektivitet

MÄnga av de produkter vi omger oss med Àr formgivna mera för att ha ett estetiskt vÀrde Àn för att vara funktionella. Det syns tydligt pÄ till exempel reglagen för att kontrollera temperatur och luftflöden i vÄra rum, men Àven pÄ tavlor (displayer) för att kontrollera belysning eller matberedning i kök eller armaturer för vatten i badrum och kök. Inte sÀllan Àr det symboler och grÄ text pÄ svart botten! Snyggt kanske men svÄrt att hantera - ibland omöjligt. Försök slÀcka ljuset i ett sammantrÀdesrum!

Ett angelÀget omrÄde borde sÄlunda vara att se över formgivning (design) till exempel frÄn det perspektiv som Thaler och Sunstein visar i sin bok Nudge
a) underlÀtta Komplexa val,
b) Visa Nyttjandefördelar,
c) Undvika misstag i anvÀndning,
d) FörstÄ konsekvenserna av anvÀndningen,
e) Ge Feedback (Äterkoppling) om driftlÀge,
f) Göra starten AnvÀndarvÀnlig.

Ett enkelt sÀtt att underlÀtta skulle kunna vara att anordna teknikupphandlingar för design som premierar produkter som Àr lÀtt(are) att hantera.

Det Ă€r emellertid inte bara produkter som bör ges en ”design” som attraherar och motiverar energieffektiv handling utan det kan Ă€ven gĂ€lla installationer. Effektvisering handlar inte bara om enstaka produkter som sĂ€tts in vid enstaka tillfĂ€llen utan snarare handlar om en process, en hĂ€ndelsekedja kan det vara intressant att se till hur man kan koppla Ă„tgĂ€rder frĂ„n flera leverantörer under en lĂ€ngre tidsrymd och ocksĂ„ se till om man kan underlĂ€tta för hur efterföljande steg skall kunna förberedas.  Ett kĂ€nt exempel Ă€r att man i Storbritannien ökat acceptansen av vindsisolering genom att erbjuda fastighetsĂ€garna vindsröjning som en extra och kopplad tjĂ€nst.

HÀr finns uppenbarligen stora möjligheter till utveckling av bÄde marknadens tjÀnster och styrmedel för att pÄverka acceptansen hos kunderna. Ett förslag som nÀmnts skulle vara att följa och stödja energideklarationerna sÄ att besparingar upp till en viss nivÄ (x%) skulle ges skattelindringar nÀr nivÄn uppnÄtts. Detta skulle ocksÄ kunna uppmuntra installationsföretagen till samverkan och gemensamma erbjudanden. MÄnga av ÄtgÀrderna genomförs av lokala smÄföretag som Àr kÀnda och uppskattade av kunderna men inte Àr motiverade att ta större grepp.

Läs mer

Månadsindelade arkiv