Rysslands fingrande på gaskranen…

...oroar. Det motiverar sökande efter alternativ både vad gäller energi och leverantörer. Ett projekt syftar till att göra gasnätet i Europa starkare och det är en bra idé, men tyvärr obalanserad. De medel som finns avsatta bygger på att gasanvändningen i Europa skall öka kraftigt (+75%) men i själva verket har den sjunkit under senaste decenniet (-10%). Euractiv rapporterar:

“There is a serious risk that public money will be wasted on subsidising white elephant gas infrastructure projects that then become expensive stranded assets,”

Rapporten från E3G pekar på att effektvisering är ett bättre alternativ:

Europe’s energy security strategy currently lacks coherence. There is a notable disconnect between the economic valuation of energy infrastructure and that of energy efficiency.

Den tillträdande regeringen har en chans att bli en ledande part i Europa genom att hårdare markera och stödja behovet av effektvisering, “minst 30% och bindande” som tillträdande kommissionsordförande för fram.

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv