Tredubbla ansträngningar fordras.

För två veckor sedan konstaterade Europas energiministrar att man måste ta nya hårdare tag för att uppnå effektiviseringsmålet på 20% till 2020. Nu vet vi hur mycket - tre gånger så mycket - sägs i en rapport från European Climate Foundation, ECF, se också bild 1 nedan.

Och de goda nyheterna för regeringarna (inklusive den svenska) är att det är kostnadseffektivt, se bild 2 nedan. Det finns en liten rest kvar som ECF tycker att man kan fylla i med förnybart. Så varför tveka?!

 

image
———————————-
image

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv