Glöm inte webinariet den 14 januari kl 15. “Behavioural changes are necassary to get the full impact on energy efficiency. What works and what doesn’t”
Anmälan på http://www.leonardo-academy.org/course/details.php?id=289. När detta skrivs finns 250 anmälda varav bara 13 från Sverige.
I politiska sammanhang är man ganska förtjust i att tala om “awareness raising” och det är inte så få broschyrer som har tryckts för att göra oss vanliga dödliga mera medvetna, men utan att fundera över underliggande psykologiska orsaker eller vilka instrument som verkligen får oss att ändra våra dagliga rutiner. Information! - Brukar stridsropet vara utan att man funderar över att våra vanor oftast i sig innebär ett motstånd mot informationen! Det är de andra som måste ändra sig! - Inte jag!
Det finns bland annat något som kallas för licenseffekten och innebär att vi människor kan ta informationen till intäkt för att förstärka våra ovanor istället för att ändra dem. Visst är vi konstiga djur?
Skrivet av Hans Nilsson, 2015-01-13.
(0) Kommentarer • Permalink