Vem bestämmer villkoren?

Samarbetet med näringslivet är viktigt för att teknik skall utvecklas och komma plats, men….! The Guardian reser frågan om den täta kontakt som utvecklats, mellan Storbritanniens regeringsorgan och myndigheter å ena sidan och näringslivet, där framförallt storföretagen tycks ha organiserat och delat upp riket mellan sig, å den andra (se bild nedan). Och frågan om vad det innebär. Vem är det som bestämmer?

Av den dokumentation som fanns vid de senaste kontakterna, i form av en tvådagarskurs som Shell anordnade för myndigheterna, finns till exempel uttrycket energieffektivitet, men bara som ord inte som aktivitet. Företagen samverkar i en grupp som kallar sig Energy Technolgies Institute. Men som utvecklingsmodell verkar det mera kartell än institut. Kanske något för EUs konkurrensorgan att titta på?

 

image

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv