Vi klara både priser och konkurrens Karl-Petter!

Det var två saker på energiområdet som bekymrade Karl-Petter Thorwaldsson när jan intervjuades i lördags i radion. Det ena var elpriserna i framtiden och det andra var industrins konkurrenskraft (betingat av energipriserna). Lugn Karl-Petter vi klarar båda! Lösningen heter effektivisering och förnybar energi. Och det är Du som kan hjälpa oss att se till att det händer.

1. Med en ökad andel förnybar energi som har låga rörliga kostnader sjunker priset, se figur 1. Denna effekt av körordningen har noterats särskilt i Tyskland där man nu planerar för hur marknaden skall kunna organiseras i framtiden så att priseffekten består och man talar om en modell som kallas EOM 2.0.

2. Med en effektivare (och lägre energianvändning) får man också en press nedåt på elpriserna, Senast visat i IEAs nya rapport om effektviseringens sidoeffekter (Multiple benefits). Se figur 2 nedan där alla de positiva effekterna som IEA noterar finns med men särskilt de som är av betydelse för näringslivet ringats in med rött.

3. Inom EU har man kunnat visa att USAs industri inte har någon nämnvärd nytta av de lägre gaspriser man har. Tvärtom är de mera sårbara än den Europeiska som har nyttan av att använda energin effektivare. Det är inte priserna som räknas utan kostnaden!

Application of energy efficiency reduces the volume of energy used and since costs are the product of price and volume, energy efficiency mitigates accordingly the disadvantage that higher prices may have.

Svensk industri kan förbättras avsevärt när det gäller effektvisering vilket visas av det så kallade PFE-programmet och har dokumenterats i en avhandling vid Lunds Universitet.

Att det har positiva effekter för sysselsättningen understryks ytterligare av EUs konsekvensanalyser där man visar att sysselsättningen ökar i alla sektorer om effektviseringen drivs vidare. Notera att det också gäller de två grenar inom LOs sfär som visat störst bindning till gammaldags energiteknik, nämligen papper och metall.

Så Karl-Petter Thorwaldsson lösningen på dina farhågor finns nära till hands. Kom bara ihåg att nu är det 2014 inte 1980!

image
———————-
image
Figur 2

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv