Konsten att inte få ut sitt angelägna budskap

Snyggt självmål får man säga när den Europeiska solcellsindustrin (EPIA) skall argumentera för att solceller skall vara konkurrenskraftiga i större delen av EU år 2020. Man låter en konsultfirma göra en rapport och sedan säljer man den till allmänheten för 4950 Euro per styck! Man ordnar en presskonferens i och sänder ut några meddelande och ett press-kit som innehåller ord utan fakta.

Efter lite trixande kan man till sist (via e-mail) få tillgång till en sammanfattning med snygga grafer. Dessa har sannolikhetens prägel men texten (eftersom det är en sammanfattning) säger bara att “studien visar att….” För att få reda på resten och för att själv kunna värdera underlagets sanningshalt måste man hosta upp över 50 000 SEK!

Det är inte ovanligt med erbjudanden av den här typen men det är sällan de kommer från branschorganisationer som vill tala för sin produkt och göra den känd.

 

Kommentarer:

Namn:

Email:

Plats:

URL:

Smileys

Kom ihåg min personliga information

Varsko mig om uppföljande kommentarer?

Skriv in det ord du ser nedan:


Månadsindelade arkiv