Ordet är “NYTTA”

Carbon Trust i Storbritannien har låtit undersöka varför den uppenbara resursen effektvisering inte utnyttjas i den omfatting som är ekonomiskt (rationellt) motiverat. En slutsats är att användarna inte riktigt törs lita på den information de får men också att de efter att ha provat på en gång själva kommer att göra fler investeringar senare.

Hindren handlar uppenbarligen också i hög grad om hur man uppfattar “NYTTAN” i åtgärden. Är det bara den ekonomiska vinsten eller är det något mera (se också bild nedan)?

...the most significant barriers to improving an organisation’s energy efficiency are: making a business case for purchasing energy efficient equipment (57%); competing organisational priorities (50%); availability of finance (38%); risk of disruption to operations (35%); lack of credible information about products (33%); and finding good quality suppliers (32%).

“Making a business case” är det som Cateherine Cooremans kallar Systemic, Customized, Strategic Eller om man gör det ännu enklare NYTTA! Man måste alltså framställa energieffektivisering på ett sätt som är meningsfullt för användare och att tjata om hur lönsamt det kan vara är inte tillräckligt bra.

Sedan missar Carbon Trust själv poängen när deras talesman säger:

Organisations that want to save money on energy bills and cut carbon emissions should think carefully about the total cost of ownership for equipment. The case for investing in better energy efficiency often seems blindingly obvious, but making good decisions depends on having good quality, reliable information.

Ett påstående som mest verkar tillkommet för att försvara deras egen satsning på en omfattande databas som heter Energy Technology List, ETL. Efter att ha tittat på den ett tag förefaller det klart att kunderna inte finner mycket hjälp där.

En bättre slutsats vore nog att konstatera att det är inte i först hand bristen på information utan bristen på att förklara vari NYTTAN består och det har Cooremans gett instrumentet för.

image

Kommentarer:

Namn:

Email:

Plats:

URL:

Smileys

Kom ihåg min personliga information

Varsko mig om uppföljande kommentarer?

Skriv in det ord du ser nedan:


Månadsindelade arkiv