Vet vi egentligen vad vi vill?

Det är en fråga (som lika gärna kan vara ett påstående!) man ställer sig när och efter att ha sett Dan Arielys miniföreläsning (17 minuter) om beteendeekonomi. Den är väldigt instruktiv och dessutom rolig och borde kunna leda till en del omedelbara applikationer också när det gäller att arbeta med energieffektivisering.

I hans senaste bok “The upside of irrationality” visar han också hur många marknader är ofullständigt utvecklade ifråga om erbjudanden och affärsmodeller, t.ex. datorer, mobiltelefoner, finansiella tjänster, pensioner, försäkringar m.fl. Men han antyder också hur de skulle kunna förbättras och i grunden handlar det om hur man kommunicerar med kunder utgående från det sätt på vilket vi tänker d.v.s. med kognitiva brister. Vi är mera Homer Simpson än Mr Spock (Star Trek)! Det är i den boken han också lanserar IKEA-effekten.

Bortsett från att detta är underhållande och tänkvärt i allmänhet så borde denna typ av kunskap omsättas också i utformning av energipolitik och -åtgärder.

Läs mer

Månadsindelade arkiv