LO vill bevara jobben med ny kärnkraft som förmodas ge billig el. Men att backa in i framtiden är grundläggande attityd som fackföreningsrörelsen övergav redan vid förrförra sekelskiftet. Då ville vissa företrädare motarbeta mekaniseringen som hotade de befintliga muskelkrävande jobben. Till all lycka övergavs den modellen och istället bejakades teknikutvecklingen som skapade nya, mera kvalificerade och bättre betalda jobb i nischer där man var föregångare och hade obetydlig konkurrens från andra länder.
1. Ny kärnkraft ger inte billig energi om den inte subventioneras
2. Industrin (och samhället) har enorma och outnyttjade möjligheter till energisparande vilket leder till att befintlig elproduktion kan utnyttjas bättre (och billigare)
3. Utveckling av nya jobb (och ny teknik) är en viktigare strategi för framtida välstånd än bevarande. Det finns många områden där sådana förändringar ägt rum. Sverige var en gång en stor varvsnation och textilproducent. De jobben försvann men ersattes av nya (och bättre)
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:15 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Storbritannien har gjort det igen. Visat hur man gör istället för att bara prata. Det nya lagförslaget sätter upp mål och anvisar en procedur för uppföljning som är tvingande. Det är också intressant att de politiska motsättningarna i klimatfrågan inte avser frågan om man skall sätta in åtgärder utan hur. Partierna tävlar om vem som har skarpast förslag!
Och för att ytterligare visa framsynthet så aviserar man sina avsikter på de platser där de kan nå unga människor, nämligen på YouTube! Chapeu (hatten av)!
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:47 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
för ett förlängt sportlov. Återkommer den 15 mars!
Hoppas att de snöar eller är sol allt efter era egna önskemål!!
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:15 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Man ser det framför sig. En besättningsman rusar upp till kaptenen på bryggan och berättar att han sett ett isberg helt nära och vill varnaq för katastrofen. Äsch säger kaptenen: “Nu skall vi inte bli hysteriska. Det hjälper inte”. Och stora delar av befälet håller med. Det finns värre problem säger de. Hollandaise-såsen i första-klass restaurang har skurit sig! Det måste vi först ta itu med först.
Det finns en hel del som varnar för “miljö- och klimathysteri”. Och de begär att få bli hörda eftersom de känner folk som fått Nobelpriset.
Vi kanske är för lite hysteriska? Eller för få som är det? Eller är det dags att undra vem det är som egentligen är hysterisk?
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:46 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Det är mottot för det norska Sophie-prisets 10-årsjubileum. Ett tillfälle när Göran Persson premieras för sina insatser för miljö- och klimatfrågornas lösande. Grattis Göran! Visst har Du satt frågorna på dagordningen i Sverige. Och visat på att en aktiv politik behövs. Men blev det så mycket verkstad? Du har ju själv medgivit att det blev för lite och för sent. Och när man ser på hur dina ministrar negligerat energieffektiviseringen så är det lätt att hålla med dig. Och lite grann undra över vem det var som bestämde?
En som tagit uppmaningen “NU!” på större allvar är DN På Stans krönikör Bengt Ohlson. Vi andra får väl blygas lite när man ser hur han både tänker och agerar. Ett ministerämne? Vi andra är väl lite som Göran Persson
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:33 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
för nya uthålliga energilösningar har upptäckts och bearbetas av telekom-industrin i anläggningar i Namibia och i Indien. Hur kan vi hänga på och förse dessa superstora, men urfattiga marknader med en teknik som både de och vi behöver? Hittar vi lösningen så har vi också utvecklat framtidens energisystem inte bara för de fattiga länderna utan även för oss andra.
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:27 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
LED-belysningen vinner stadigt terräng. Nisch-applikationer som trafikljus, ficklampor och pannlampor är redan kunkurrenskraftiga både i pris (kostnad) och i funktion. Och snart också i vardagsbruk. Men ännu återstår ett utvecklingsarbete för en del av lösningarna är nog så otympliga även om de blir bättre för varje dag. För att nu inte tala om priset! Över 500 SEK för en 9W som ersätter 75W är i skarpaste laget.
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:52 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
I Storbritannien kan man konsten att utnyttja halsbrytande humor. Nu senast i en kampanj för klimatåtgärder och särskilt genom att sätta fokus på (onödigt) resande. Kolla själv vad “Pingviner mot klimatförändringar” säger!
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:59 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Flygbolaget Virgins ägare Sir Richard Branson har utlyst ett pris på nära 200 millioner kronor till den som kan finna en lösning på klimatproblemen. Han drar själv parallellen med det pris som ställdes ut i 1700-talets början till den som kunde ge en lösning på hur fartygen till sjöss kunde bestämma sin position. Tävlingen vanns (efter 60 år!) av John Harrison som uppfunnit en klocka som fungerade med stor precision.
Men flygbolaget satsar också på rymdturism så det finns berättigade frågor om man bryr sig om planeten eller man bara försöker avleda intresset och köpa sig förlåtelse (avlatsbrev).
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:14 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Det publiceras massor av uppskattningar över effektiviserinsgpotentialer. Web-siten Leonardo publicerar och efterlyser sådana studier (på engelska). Har Du kännedom om någon sådan eller söker så kan detta vara rätt plats.
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:28 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Biskopen går i spetsen - den främste bland likar Likaväl som det finns syndare ifråga om klimat och resvanor så finns det helgon. I detta fall anförda av biskopen i London! Och det finns en församling i vardande. Drygt 10% av Britterna säger att de måste minska sitt resande av just klimatskäl.
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:14 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Hur många gånger har ni hört att våra insatser skall vara kostnadseffektiva? Och ofta är frågan om sådana bedömningar (i pengar enbart) inte är “beside the point”. I en studie gjord för EUs miljödirektorat presenteras COPI, Cost of Policy Inaction, en metod som har ett bredare anslag. Kostnads- nyttoanalysen (CBA) har en plats i val av alternativ men inte enbart. Men ändå är det just det vi hör nu när t.ex. bilindustrin talar om förlust av jobb. Det är fel jämförelse! Valet är mellan förlust av jobb (som kommer att ersättas med andra) och förlust av livsbetingelser.
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:34 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
BBC har producerat ett datorspel där Du som Europas president kan styra och ställa med ekononomi, bostadspolitik, klimatinsatser mm. Men Du måste tänka inte bara på försörjningsfrågorna utan också på din popularitet så att Du inte blir bortröstad.
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:57 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Storbritanniens premiärminister förbereder sitt kommande liv som milö- och klimataktivist i supertungviktsklassen. Al Gore, Michael Gorbachov och Bill Clinton har tidigare visat att man kan återanvända gamla presidenter. Men i Blairs fall kanske man bör kolla bagaget inför hans nästa resa så att det inte följer med något radioaktivt material!
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:39 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
..åt kommissionen i klimatfrågan och vill på alla punkter gå längre med högre mål och snabbare åtgärder! Det lilla (?) molnet på himlen är en skrivning som gläntar på dörren för mera kärnkraft men också för ökad satsning på koldioxidinfångning, CCS, genom att man skriver om ultra-low or non-CO2 emitting technologies. Se hela texten från pressmeddelandet nedan!
——————————————————————————————————————————————-
Climate change: tougher targets needed, say MEPs
Environment - 14-02-2007 - 15:20
In a resolution on climate change, Parliament calls for a range of clear and binding measures to tackle the problem in the medium and long-term. The resolution is the EP’s response to the Commission’s paper “Limiting Global Climate Change to 2 degrees Celsius - the way ahead for 2020 and beyond”, published in January. Tackling climate change is on the agenda of the EU’s spring summit and is a priority of the German Council presidency.
MEPs believe the EU’s strategy on climate change should be based on two key objectives: to limit the average global temperature increase to 2°C above pre-industrialisation levels; and to undertake overall emission reductions for all industrialised countries of 30% in comparison with 1990 levels by 2020, with a view to achieving a reduction in the order of 60-80% by 2050.
The resolution regrets the lack of clarity of the Commission’s “energy and climate package” with regard to the target for greenhouse gas (GHG) emission reductions for 2020 and demands an overall reduction of 30% for all industrialised countries, to have a reasonable chance of attaining the EU objective of limiting the average temperature increase to 2°C. It adds that the EU should base all its internal policies on the target of 30% by 2020.
Parliament stresses that energy policy is a crucial element of EU global strategy on climate change and that diversification of renewable energy resources and a switch to the most energy efficient technologies has great potential for emission reductions.
Greater energy efficiency offers a huge potential for emission reductions, so MEPs want the Commission and Member States to adopt ambitious measures in this field and to consider going beyond the Commission’s proposed 20% reduction target. They also urge greater use of combined heat and power, given the inefficiency of many existing power plants.
Well-balanced national tax/levy systems can also help improve energy efficiency. An EU-wide tax system to promote a low carbon economy should also be considered.
Energy consumption is increasing most in the transport sector and road transport contributes to roughly 25% of the Community’s CO2 emissions. Steps are needed to boost public transport, introduce binding measures for the transport sector, including aviation, and encourage more integrated and greener public transport. Aviation and maritime transport emissions should be included in post-2012 international commitments.
Given the urgent need to reduce CO2 emissions from cars, MEPs call on the Commission to impose a binding target of 120 grams per kilometre by 2012 for new passenger cars marketed in the EU.
Parliament notes the proposal of a binding target to increase the level of renewable energy in the EU energy mix to 20% by 2020 as a good starting point but believes this should be increased to 25%. It also points to the absence of binding targets for individual sectors and urges such targets notably for electricity generation, heating and cooling.
The Commission’s proposed binding minimum target for biofuels of 10% of vehicle fuels in 2020 is noted, but MEPs believe a figure of 12.5% would also be realistic and desirable. They stress the importance of sustainable production of biofuels, but add that this must not be at the expense of food production nor aggravate deforestation. They therefore call for mandatory environmental and social certification of biofuels.
With a reference to the Stern Review, MEPs underline the economic, social and health costs of inaction, which would cause damage corresponding to 5-20% of global GDP per year, whereas the cost of a sound climate policy and investment in clean technologies is put at between 0.5% and 1% of global annual GDP up to 2050.
The resolution also calls for targets to be set for ultra-low or non-CO2 emitting energy technologies, so as to supply 60% of electricity by 2020. Lastly, it states that cutting global emissions must not lead to other threats such as nuclear proliferation or terrorism; nuclear power should therefore remain excluded from CDM/JI or other mechanisms aimed at rewarding emission reductions in developing countries.
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:01 AM.
Sorterat under:
(0) Kommentarer •
Permalink
Sid 158 av 184 sidor « First < 156 157 158 159 160 > Last »