Monday, April 18, 2016

Förstår Eurelectric vad de själv säger?

Eurelectrics chef gör ett inlägg pÃ¥ Euractiv och skriver “For the customer to be responsive and willing to participate in the market, a clear price signal is needed.”

Inte svÃ¥rt att hÃ¥lla med om men hur ser det egentligen ut hos vÃ¥ra elleverantörer? Vad stÃ¥r det pÃ¥ deras räkningar? Inte tusan är det en “klar prissignal”. Det är uppdelat pÃ¥ flera olika komponenter där nÃ¥gra är fasta och nÃ¥gra rörliga. Och vanligen har vi ocksÃ¥ räkningar frÃ¥n tvÃ¥ olika företag. En frÃ¥n energileverantören och en frÃ¥n nätbolaget. SÃ¥ hur skall jag som kund fÃ¥ ihop det?

I artikeln görs en poäng av en studie de gjort och som skall ge en översikt överolika komponenter i priset. Ja tack men studien gör vad de ofta gör redovisar ett genomsnitt och är nog mest skapad för att argumentera mot de skatter som finns inlagda. Inte mycket till hjälp för en enskild konsument.

Sedan är det ju inte bara det här med priset på energi som bestämmer KOSTNADEN för den NYTTA (ljus, kraft värme) som jag vill ha. Pris multiplicerat med mängden energi blir totala kostnaden. Eceee har tidigare pekat på detta i och för sig triviala men ofta negligerade förhållande.

SÃ¥ att bara i svepande ordalag tala om prisets betydelse blir bara till en sorts “den obotfärdiges förhinder”. Den egna kretsen blir väl glad att chefen gör ett utspel men det döljer ett större problem. Detta har pÃ¥pekats ocksÃ¥ in den utredning som lämnats till MiljömÃ¥lsberedningen. Se utdraget i punkt 8.

8. Slutanvändarna måste ges bättre möjligheter och större trygghet för sina beslut genom att de kan förstå dagens luddiga prissignaler och istället få ”en räkning-ett pris” samt genom auktorisation-certifiering få större klarhet i vad leverantörer av effektiviseringstjänster – produkter innebär. För vanliga kunder är effektivisering attraktivt men komplicerat

 

Förstår Eurelectric vad de själv säger?

Eurelectrics chef gör ett inlägg pÃ¥ Euractiv och skriver “For the customer to be responsive and willing to participate in the market, a clear price signal is needed.”

Inte svÃ¥rt att hÃ¥lla med om men hur ser det egentligen ut hos vÃ¥ra elleverantörer? Vad stÃ¥r det pÃ¥ deras räkningar? Inte tusan är det en “klar prissignal”. Det är uppdelat pÃ¥ flera olika komponenter där nÃ¥gra är fasta och nÃ¥gra rörliga. Och vanligen har vi ocksÃ¥ räkningar frÃ¥n tvÃ¥ olika företag. En frÃ¥n energileverantören och en frÃ¥n nätbolaget. SÃ¥ hur skall jag som kund fÃ¥ ihop det?

I artikeln görs en poäng av en studie de gjort och som skall ge en översikt överolika komponenter i priset. Ja tack men studien gör vad de ofta gör redovisar ett genomsnitt och är nog mest skapad för att argumentera mot de skatter som finns inlagda. Inte mycket till hjälp för en enskild konsument.

Sedan är det ju inte bara det här med priset på energi som bestämmer KOSTNADEN för den NYTTA (ljus, kraft värme) som jag vill ha. Pris multiplicerat med mängden energi blir totala kostnaden. Eceee har tidigare pekat på detta i och för sig triviala men ofta negligerade förhållande.

SÃ¥ att bara i svepande ordalag tala om prisets betydelse blir bara till en sorts “den obotfärdiges förhinder”. Den egna kretsen blir väl glad att chefen gör ett utspel men det döljer ett större problem. Detta har pÃ¥pekats ocksÃ¥ in den utredning som lämnats till MiljömÃ¥lsberedningen. Se utdraget i punkt 8.

8. Slutanvändarna måste ges bättre möjligheter och större trygghet för sina beslut genom att de kan förstå dagens luddiga prissignaler och istället få ”en räkning-ett pris” samt genom auktorisation-certifiering få större klarhet i vad leverantörer av effektiviseringstjänster – produkter innebär. För vanliga kunder är effektivisering attraktivt men komplicerat

 

Läs mer

Månadsindelade arkiv