Friday, February 27, 2015

Mer verklighet och färre slagord

Jigar V. Shah skriver i en eceee-kolumn att vi behöver fler berättelser ur verkligheten och färre slagord om hur bra effektvisering är. Visst har vi tröttnat pÃ¥ att höra (och säga) att effektivisering är “lÃ¥gt hängande frukt” eller “den fria lunch man fÃ¥r betalt för att äta”. Och visst är vi dÃ¥liga pÃ¥ att tillhandahÃ¥lla berättelserna ur verkligheten frÃ¥n företaget X eller kommunen Y eller med personen P.

De finns, men de är inte alltid sÃ¥ korta och vi lyckas inte alltid hÃ¥lla lyssnarens intresse tillräckligt länge för att fÃ¥ fram poängen. Men vi bör vara mera beredda pÃ¥ att följa upp slagordet med en förtydligande berättelse. “Effektvisering är inte svÃ¥rt - bara komplicerat”. Jag menar att enskilda Ã¥tgärder är nÃ¥got som alla hört talas om men att sätta samman flera till en paketlösning fordrar sakkunskap. Blev det tydligare?

Just nu fÃ¥r vi ett nytt slagord för Energiunionen - “Efficiency First”. LÃ¥t oss kvickt som attan följa upp med berättelser om hur det skall ske. Till exempel Vita Certifikat som gör att energiföretagen kan bidra till att leverera effektivare användning. De finns i andra länder under benämningen Energy Efficiency Obligations. Registrera dig hos DSM-University sÃ¥ kan Du bÃ¥de höra och läsa om hur.

Men vi måste också själva undvika att leverera slagord tillbaka. Som responsen från många NGOs på Energy Union, där man säger att den är oklar, oprecis, har blinda fläckar och så vidare. Tacka f-n för att den har på nuvarande stadium! Låt oss istället hjälpa till att fylla den med innehåll! Med exempel ur verkligheten så att vi kommer vidare.

Mer verklighet och färre slagord

Jigar V. Shah skriver i en eceee-kolumn att vi behöver fler berättelser ur verkligheten och färre slagord om hur bra effektvisering är. Visst har vi tröttnat pÃ¥ att höra (och säga) att effektivisering är “lÃ¥gt hängande frukt” eller “den fria lunch man fÃ¥r betalt för att äta”. Och visst är vi dÃ¥liga pÃ¥ att tillhandahÃ¥lla berättelserna ur verkligheten frÃ¥n företaget X eller kommunen Y eller med personen P.

De finns, men de är inte alltid sÃ¥ korta och vi lyckas inte alltid hÃ¥lla lyssnarens intresse tillräckligt länge för att fÃ¥ fram poängen. Men vi bör vara mera beredda pÃ¥ att följa upp slagordet med en förtydligande berättelse. “Effektvisering är inte svÃ¥rt - bara komplicerat”. Jag menar att enskilda Ã¥tgärder är nÃ¥got som alla hört talas om men att sätta samman flera till en paketlösning fordrar sakkunskap. Blev det tydligare?

Just nu fÃ¥r vi ett nytt slagord för Energiunionen - “Efficiency First”. LÃ¥t oss kvickt som attan följa upp med berättelser om hur det skall ske. Till exempel Vita Certifikat som gör att energiföretagen kan bidra till att leverera effektivare användning. De finns i andra länder under benämningen Energy Efficiency Obligations. Registrera dig hos DSM-University sÃ¥ kan Du bÃ¥de höra och läsa om hur.

Men vi måste också själva undvika att leverera slagord tillbaka. Som responsen från många NGOs på Energy Union, där man säger att den är oklar, oprecis, har blinda fläckar och så vidare. Tacka f-n för att den har på nuvarande stadium! Låt oss istället hjälpa till att fylla den med innehåll! Med exempel ur verkligheten så att vi kommer vidare.

Läs mer

Månadsindelade arkiv