Monday, March 02, 2015

“Sätt fart på innovationspolitiken nu ....

börja med upphandling”. Så heter en artikel i tidskriften Tiden, skriven av Charles Edquist som också är en av ledamöterna i det nya innovationsrådet.

Det låter som ett gott råd och som också ligger i linje med Bengt-Åke Lundvalls påpekande om att kunden är den viktigaste grunden för framtidsinriktade företag. Listiga lösningar och intressanta uppslag finns det gott om i företagsvärlden, men de blir ofta till ingenting om det inte finns kunder som verkligen behöver dem.

Edquist är kritisk till det arbete som idag görs i Sverige under namnet “innovationsupphandling”. Istället framhåller han:

Den svenska Energimyndigheten och dess föregångare har varit pionjärer vad gäller katalytisk innovationsupphandling, i Sverige såväl som internationellt. Sådan innovationsupphandling skulle kunna användas i betydligt högre grad

Ja det vore nog en god idé!  wink

“Sätt fart på innovationspolitiken nu ....

börja med upphandling”. Så heter en artikel i tidskriften Tiden, skriven av Charles Edquist som också är en av ledamöterna i det nya innovationsrådet.

Det låter som ett gott råd och som också ligger i linje med Bengt-Åke Lundvalls påpekande om att kunden är den viktigaste grunden för framtidsinriktade företag. Listiga lösningar och intressanta uppslag finns det gott om i företagsvärlden, men de blir ofta till ingenting om det inte finns kunder som verkligen behöver dem.

Edquist är kritisk till det arbete som idag görs i Sverige under namnet “innovationsupphandling”. Istället framhåller han:

Den svenska Energimyndigheten och dess föregångare har varit pionjärer vad gäller katalytisk innovationsupphandling, i Sverige såväl som internationellt. Sådan innovationsupphandling skulle kunna användas i betydligt högre grad

Ja det vore nog en god idé!  wink

Läs mer

Månadsindelade arkiv