Ja så är det igång. Klimatmötet i Paris. Vad det nu kommer att leda till. Vi sitter vid ringside och tittar storögt på de stora elefanternas dans.
Men eftersom det är i Paris kan man fundera över hur sofistikerade lösningarna kan göras, blir det Haute Couture eller vackrare vardagsvara - Dior eller H&M?
För energieffektvisering spelar det stor roll. Vi behöver utveckla H&M-produkten och göra effektvisering till något man kan köpa över disk, det vill säga som EnergiEffektviseringsFöretagen (http://www.eef.se) fixar. Effektvisering behöver anpassas till olika kunder och inte bara vara något som sitter på slimmade mannekänger.
Sverige har gjort sig ett rykte i världen på nya näringar och vi är en stormakt inom musik och dataspel, men även på konfektion. Och låt oss inte glömma “undret från Älmhult” (IKEA) eller fixaren från Insjön (Clas Ohlson). De inspirerar och vi borde kunna göra det även på en produkt som världen ropar efter - effektivare energianvändning.
Skrivet av Hans Nilsson, 2015-12-01.
(0) Kommentarer • Permalink