Dior eller H&M?

Ja så är det igång. Klimatmötet i Paris. Vad det nu kommer att leda till. Vi sitter vid ringside och tittar storögt på de stora elefanternas dans.

Men eftersom det är i Paris kan man fundera över hur sofistikerade lösningarna kan göras, blir det Haute Couture eller vackrare vardagsvara - Dior eller H&M?

För energieffektvisering spelar det stor roll. Vi behöver utveckla H&M-produkten och göra effektvisering till något man kan köpa över disk, det vill säga som EnergiEffektviseringsFöretagen (http://www.eef.se) fixar. Effektvisering behöver anpassas till olika kunder och inte bara vara något som sitter på slimmade mannekänger.

Sverige har gjort sig ett rykte i världen på nya näringar och vi är en stormakt inom musik och dataspel, men även på konfektion. Och låt oss inte glömma “undret från Älmhult” (IKEA) eller fixaren från Insjön (Clas Ohlson). De inspirerar och vi borde kunna göra det även på en produkt som världen ropar efter - effektivare energianvändning.

Domens dag är nära

Tisdagen den 28 november händer det! Näringsutskottet (ITRE) i EU-Parlamentet skall rösta om effektiviseringsdirektivet. Efter att ha gått igenom flera stormar, särskilt när ITRE-rapportören Gierek blandade ihop alla korten rejält, kan det landa hyfsat rätt ändå framgår det av Euractives artikel:

The new set of amendments indeed bears little similarity to Gierek’s previous drafts, as they now include a full 40% efficiency target, as well as binding national targets. Article 7 of the directive, which governs annual energy saving obligations on energy sales, is also beefed up in terms of obligations and timeframe.

Men sedan vet vi inte om de olika partigrupperna kan hålla ordning på allt. Bedömningar från dem som vet säger att det blir tight

image

Läs mer

Månadsindelade arkiv