Men det räcker ändå inte

Även om det är förnybar energi som dominerar utbyggnaden, särskilt i OECD-länderna (se bild 1 nedan), så räcker det inte enligt IEA rapport om marknaden på medellång sikt. Man behöver nå betydligt högre nivåer för att klara klimatmålen (se bild 2 nedan) vilket visas av IEAs modell och det så kallade “450 scenariot”.

Det som saknas nu är att länderna i sina regelsystem skaffar sig en klarare bild över hur uppgången skall kunna vidmakthållas.

Governments must distinguish more clearly between the past, present and future, as costs are falling over time. Many renewables no longer need high incentive levels. Rather, given their capital-intensive nature, renewables require a market context that assures a reasonable and predictable return for investors. This calls for a serious reflection on market design needed to achieve a more sustainable world energy mix,” said the IEA’s executive director, Maria van der Hoeven.

Om man fortsätter på liknelsen om det nya energisystemet som en symfoniorkester så behöver de styrande skriva vidare på partituret. De entoniga klockorna har ingen publik längre.

image
BILD 1
—————————-
image
BILD 2

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv