När förorenaren får betalt

PPP (Polluter Pays Principle) det vill säga att den som förorenar skall betala anses ofta vara en helig princip. Den som förorenar brukar hålla med åtminstone därför att det ser bra ut. De brukar dock också vara uppfinningsrika för att slippa betala. De mest uppfinningsrika är dessutom flitiga när det gäller att finna former för att få betalt. Just nu har de korn på 50 miljarder kronor just för att fortsätta att släppa ut växthusgaser!

Tricket heter “Carbon Leakage” och går ut på att man hävdar konkurrens från andra länder där kraven på utsläppsbegränsning är lägre. För att kompenseras för denna “orättvisa” bör man få gratis utsläppsrätter (som dessutom kan säljas vidare mot ersättning!). För någon vecka sedan gjorde företrädare för några energiintensiva industrier en framställning till EU-länder och EU-institutioner där de önskade kompensation för nästa årtionde.

Argumenten har granskats i detalj i en rapport där de lakoniskt konstaterar:

“We found no evidence for any carbon leakage – according to the ETS directive, defined as production relocation due to the ETS – in the past two ETS periods,”

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv