Spårtaxi - A never ending story?

Spårtaxi (spårbilar) dyker upp då och då i debatten som framtidens kommunikationssystem i stadsmiljöer. Nu senast i en SIKA-studie som spår dem en god framtid. Det kan så vara och det kan hända att dagens teknologi gör den möjlig, men idén testades omfattande i Frankrike i det s.k. Aramis-projektet som studerats ingående som den flopp det blev. SIKA-studien tycks bara ha studerat tidigare svenska utredningar, men det skulle kännas tryggare om de kunde visa hur man nu kan komma förbi de problem som sänkte Aramis.

FrÄn plockepinn till helhet och lÄngsiktighet

Det har pĂ„ sista tiden kommit ett antal förslag som syftar till att göra renoveringsmarknaden (och effektviseringen) mera Ă€ndamĂ„lsenlig. Det senaste Ă€r en utredning som föreslĂ„r att införa ett system med “effektiviseringsinteckningar” (energy efficiency mortgages) som baseras pĂ„ att man har en sĂ€kerstĂ€lld plan för effektiviseringen som utgĂ„ngspunkt, till exempel med energideklarationer.

HĂ€r finns en viss likhet med ett tidigare omnĂ€mnt förslag att lĂ„ta allt stöd till renovering gĂ„ till “konsortier” av företag som garanterade renovering till lĂ„genergistandard och som avsĂ„g fastigheten istĂ€llet för Ă€garen som objekt.

Men ocksÄ en likhet med det projekt som avser att göra energideklarationerna till fÀrdplaner (roadmaps) för renoveringar sÄ att renoveringstakt och -djup kan förbÀttras.

I de nĂ€mnda exemplen finns ocksĂ„ mer eller mindre tydligt omnĂ€mnt “Multiple Benefits” som en del av bedömningsgrunden för renoveringsprojektens kvalitet. HĂ„ller vi pĂ„ att fĂ„ klart för oss att effektivisering gĂ„r att fĂ„ ordning pĂ„ Ă€ven om det Ă€r (lite) komplicerat?  cheese

Läs mer

Månadsindelade arkiv