Ladda Sverige missar målet
Svensk Energi lanserar en kampanj med det lite märkliga namnet “Ladda Sverige” där man vill ändra svenskarnas syn på el. Ty enligt kommunikationsplanen (kommunikationsstrategi_Svensk_Energi.pdf)är el en förutsättning för det hållbara samhället och dessutom prisvärt. Men någonstans har det kommit grus i maskinen. Det anar man i rubriken på deras pressmeddelande “Att spara el räddar inte klimatet”.
Det grundläggande problemet tycks vara att de skiljer svensk och nordisk el från annan. Den hemmagjorda elen är fossilfri och därmed bra. Men el handlas numera och framgent i ökande grad i ett Europeiskt system. Så om man sparar på svensktillverkad el kan den användas av en dansk, tysk eller polack där man har mera fossilbaserad el. För inte kan väl Svensk Energi mena att all elanvändning är effektiv bara för att den används i Sverige? Det skulle ju vara som att säga att man inte kan vara alkoholist om man bara dricker hembränt!
Man erkänner att el belastas av “vinster och direktörsbonusar i enskilda företag”, men ändå skall el uppfattas som prisvärd. Konsumenternas betalningsvilja skall nämligen öka genom att el skall uppfattas som miljö- och klimatvänlig. Så vad skall man göra åt det faktum att övervinster förekommer och landar i producentledet där man bl.a. skördar att den billiga produktionen får samma pris som den dyra?
Det trista i kråksången är att det är miljö- och klimatfrågorna man laddar emot. Och alldeles särskilt att elföretagen som försöker hjälpa sina kunder att hushålla (=spara; =vara ekonomisk) med resurser när de används i övermått. Man anser nämligen att branschens egen kommunikation befäster den negativa bilden av el! Man ser tre problem (sidan 6):
Paradox ett
Elanvändarna matas med information från elföretagen om att de ska minska sin användning. Enskilda elföretag har anpassat sin kommunikation efter en rådande negativ bild av el, som ytterligare förstärker densamma.
I själva verket har ett företag begränsade möjligheter att framstå som genuint trovärdigt i kommunikation som uppmanar till att minska användningen av en vara eller tjänst som företaget säljer. En sådan kommunikation kan tvärtom bidra till att befästa misstron. Mottagaren utgår nämligen i många fall från att företaget har en dold agenda och egentligen vill sälja mer, inte mindre.Paradox två
För det andra motiveras informationen om minskad elanvändning med klimat- och privatekonomiska argument, något som förstärker bilden av el som dyrt och dåligt för klimatet.Paradox tre
För det tredje ger flera av de flitigast använda tipsen liten och/eller oklar effekt. Tips om att släcka lampan ger varken någon effekt på klimatet eller i hushållskassan. Detta kan spä på den frustration som många konsumenter redan känner inför elanvändningen, elräkningen och elföretagen i allmänhet.
Kommunikationen har (dessvärre) varit framgångsrik. Att spara el är idag den åtgärd som flest människor uppger att de gör för att förbättra miljön, enligt en SIFO-undersökning.Ett av projektets delmål är att skapa enighet i branschen om att denna kommunikativa trippelparadox bör brytas.
Men det finns hot mot projektet (sidan 19):
Om projektet får negativ publicitet ökar också risken för att enskilda medlemmar inte orkar hålla i den ursprungliga planen utan faller tillbaka i beteenden som att uppmana elanvändarna att minska elanvändningen.
Det är en mycket trist uppläggning av en kampanj för de har så rätt i ansatsen att El är mycket viktigt för det uthåliga samhället, men Alla resurser måste användas klokt och sparsamt .
Och till sist måste man undra vad är det som skall laddas (i) Sverige? Och vad skall man ladda emot? Så här står det på sidan 18:
Miljörörelsen är kritisk till Sveriges ?elberoende? och ser höga elpriser som ett sätt att minska elanvändningen och därmed behovet av främst kärnkraft (men även minskat behov av ytterligare utbyggnad av vattenkraften). Kärnkraftsmotstånd i kombination med ett traditionellt motstånd mot älvutbyggnad för vattenkraft yttrar sig som ett generellt ?elmotstånd?. Miljörörelsen har en hög trovärdighet i debatten och bidrar till den negativa synen på el som råder. Deras argument behöver bemötas, annars kan de blockera en förändrad syn på el.
Sök
Månadsindelade arkiv
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- May 2016
- April 2016
- March 2016
- February 2016
- January 2016
- December 2015
- November 2015
- October 2015
- September 2015
- August 2015
- July 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- March 2015
- February 2015
- January 2015
- December 2014
- November 2014
- October 2014
- September 2014
- August 2014
- July 2014
- June 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- September 2013
- August 2013
- July 2013
- June 2013
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- February 2013
- January 2013
- December 2012
- November 2012
- October 2012
- September 2012
- August 2012
- June 2012
- May 2012
- April 2012
- March 2012
- February 2012
- January 2012
- December 2011
- November 2011
- October 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- December 2010
- November 2010
- October 2010
- September 2010
- August 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- April 2010
- March 2010
- February 2010
- January 2010
- December 2009
- November 2009
- October 2009
- September 2009
- August 2009
- July 2009
- June 2009
- May 2009
- April 2009
- March 2009
- February 2009
- January 2009
- December 2008
- November 2008
- October 2008
- September 2008
- August 2008
- July 2008
- June 2008
- May 2008
- April 2008
- March 2008
- February 2008
- January 2008
- December 2007
- November 2007
- October 2007
- September 2007
- August 2007
- July 2007
- June 2007
- May 2007
- April 2007
- March 2007
- February 2007
- January 2007
- December 2006
- November 2006
- October 2006
- September 2006
- August 2006
- July 2006
- June 2006
- May 2006
- April 2006
- March 2006
- February 2006
- January 2006
- December 2005
- November 2005
- October 2005
- September 2005
- August 2005
- July 2005
- June 2005
- May 2005
- April 2005