En god tjänare men en usel herre.

The Economist funderar i sitt senaste nummer över att effektiviseringen inte är mera omfattande när den är så gynnsam. Frågan är äldre än Hedenhös men tycks förbrylla nya generationer hela tiden. Nu kommer The Economist själv upp med en hel del av svaren i en lång artikel. Men man undrar om det inte skulle gå att vända på frågan. Hur kommer det sig att så många röker när de vet att det är skadligt? Borde vi inte låta dem fortsätta istället för att försöka varna dem och avvärja bruket av tobak? Eller kan det vara så att marknaden är som man brukar säga: “En god tjänare, men en usel herre”.

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv