Innovationer för marknadens acceptans av “ren energi”

IEAs rapport om (bristen på) framgång på olika teknikområden för ren energi (clean energy) har ett litet kapitel om innovationsbehov där man illustrerar vad som kan och bör göras i termer av offentligt stöd och marknadsutveckling, se bild nedan.

Om vi skippar den övre tredjedelen med, bland annat, den lite märkliga noteringen om ökat stöd för att demonstrera kärnkraft (!) så finns det intressanta observationer i de båda nedre. I kommentaren till bilden skymtar fram ett de hört talas om “lärkurvor” men tyvärr undviker att utveckla temat. Det kanske kommer i den fullständiga utgåvan om några månader?

Modular clean energy technologies that can be mass-produced include solar PV, LEDs, batteries, passenger vehicles and efficient appliances. In this way, substantial manufacturing experience can be generated for each doubling of industrial output.

image

En luftig Norgehistoria eller visionärt nytänkande?

Skall Norskt inrikesflyg i framtiden baseras på el “Norway aims for all short-haul flights 100% electric by 2040”?

Det finns substans bakom historien och den norska luftfartsmyndigheten har tagit några inledande steg och beställt ett prototypplan från Slovenien.

IFL Science (I fucking love Science) som ägnar sog åt att skriva populärvetenskapligt är inte helt säkra på att det kan funka och skriver “Electric Aircraft – The Future Of Aviation Or Just Wishful Thinking?

Men idag när alla tidningar luftar sin klimatångest och riktar den särskilt mot flygresorna kan detta vara något att ägna en eller ett par tankar. Inte minst för Sverige som nu rott hem en batterifabrik och som har traditioner inom flygindustrin. Glöm inte att SAS på norska tolkas som “Svenskt Allt Sammen”!  smile

Läs mer

Månadsindelade arkiv