Varför inte sälja lite lycka?

De närmaste veckorna kommer debatten att hagla av argument om vad som är rätt och fel och vem som har rätt eller fel när det gäller klimatet. Nyckelorden kommer att handla om tekniska lösningar, effektvitet, incitament och andra termer som vi använder för att slå varandra i huvudet med. Media kommer att ha kolumner med experter som berättar att det är de andra som har fel. Men tänk om vi alla fått det en aning om bakfoten?

1. Det är fel på kunderna/användarna som inte förstår att energieffektvisering är lönsam! Om bara energin blir dyrare så kommer de att motiveras att vidta åtgärder! Men då förutsätter vi att kunderna är helt igenom ekonomiskt rationella och det har vi gott om belägg för att de inte är.

2. Det är fel på myndigheterna som lägger sig i hur man skall lösa problemen. De skall vara neutrala och inriktade på effektvitet! Eller är det kanske så att de åtminstone borde stödja förändringar som gör att marknaderna utvecklar ny lösningar? Teknikupphandlingar skulle vara ett sådant instrument som både är beprövat och neutralt.

3. Det är fel på företagen som inte har rätt produkter! De borde sälj flera (SÄTT IN VALFRI PRODUKT HÄR). Ja faktiskt det är nog så att vi som säljer effektiviseringslösningar skulle bli bättre. Vi pratar i det oändliga om kvadratmeter, kilowattimmar och koldioxid. Varför pratar vi inte om nytta, bekvämlighet, framtid och (ja kanske) lycka? Lyckan att ha skapat något som är bra för mig själv och för världen och för framtiden! Se bild nedan!.

Vi behöver nya bättre affärsmodeller. Kolla på det inspelade webinariet från IEA DSM-Programme Task 25.

image

Kommentarer:

Namn:

Email:

Plats:

URL:

Smileys

Kom ihåg min personliga information

Varsko mig om uppföljande kommentarer?

Skriv in det ord du ser nedan:


Månadsindelade arkiv