Hur gör vi för att öka intresset för energieffektivisering? Är vi tillräckligt attraktiva eller kan vi smarta till oss så att kunderna blir mera sugna på att göra åtgärder?
Det finns anledning att ta upp det brittiska exemplet igen nu när till och med en statlig myndighet (ESO) knuten till Finansdepartementet upptäckt att det finns ett glapp i systemet. Så här skriver de i en presentation som med gillande redovisar hur man tillhandahållit vindsisolering i Storbritannien (se också exempelrutan nedan):
• Hur minska energiförbrukningen?
• Flera åtgärder prövades:
– höja bidraget
– oförändrat bidrag men erbjuda vindsröjning
• Resultat:
– marginell ökning när bidraget höjdes
– tredubbel efterfrågan när vindsröjning erbjöds
Bli inte avskräckt av att man i rapporten ger exemplet benämningen “Tidsinkonsistenta preferenser”! Det är bara ekonomspråk för att människor i verkliga livet väljer att inte välja just nu utan skjuter upp till ett senare tillfälle. Sådant händer ju även om gängse ekonomisk teori inte gärna vill erkänna det.
Men exemplet skulle kanske kunna inspirera till andra innovationer när det gäller effektivisering.
Skrivet av Hans Nilsson tidpunkt: 05:37 AM. Sorterat under:
(0) Kommentarer • Permalink